Тигра, источники тебе? Да запросто, на днях возьму запись с бугурта, и выложу сюда. Только ты все равно не согласишся, скажешь что запись либо монтаж, либо мы специально её
разыграли, найдя где то доспехи вашего отряда..
Давай, давай, смотри не облажайся...Пацан сказал, пацан сделал...
- в сад...не было...пластинчатая защита кисти туда же..
Ты не прав. Смотри тему на 13
http://www.13c.ru/forum/viewtopic.php?t=99&start=30
Картинку размещу здесь. Еще смотри выдержки из книги по-моему 19-го века тордеманна, где цитируются некоторые указы соответствующего периода, касающееся производства
пластинчатых варежек. (Перевод промптом корявый так что сам посмотри-попереводи если хочешь)
During the last years of the 13th century, references to all types of plate armour become increasingly common, although the materials from which it was made were not
always metal. It is clear that the armourers were experimenting with a variety of materials, and baleyn (whalebone), horn and, above all, cuir-bouilli are all mentioned
in addition to iron, steel and latten (a form of brass). As early as 1285 a French MS. mentions whalebone gauntlets,[5] and similar references occur frequently
until well into the second half of the 14th century. The exact construction of these gauntlets is unknown, although they were probably no more than ordinary gloves lined
or covered with small scales of whalebone.
The first references to gauntlets made of metal plates appear in the last decade of the century. One of these, an ordnance issued to the armourers of Paris in 1296,
contains the following :
Que nuls ne face ganteles de plate que les plates ne soient estaimees ou coivrees et qu'il ne soient pas couverts de basaine
noire ne de mesguiez et que desous les testes de chacun clou ait un rivet d'argent pel ou d'or pel ou autre rivet quel que il soit.[6]
It is clear that the gauntlets referred to in this passage were made in the same way as the coat of plates, that is of iron plates riveted to or between layers of
fabric. The plates were tinned or coppered to prevent rusting, since it would of course have been impossible to remove the cover for cleaning. In form the gauntlets
probably resembled those shown on a number of illuminations and effigies of the first quarter of the 14th century, which are not unlike the old-fashioned motoring
gauntlet with a flared cuff. Characteristic examples, with the small oblong plates or the rivets securing them clearly indicated, are shown on an effigy at
Wimborne Minister, Dorset, and on a figure depicted in a MS. Legende de St. Denis presented to King Philippe of France in 13177 (156). On an effigy of c. 1310-20 at
Furness Abbey, Lancashire, the back of each cuff is reinforced by a gutter-shaped plate applied to the outside; while on the effigy of Sir Richard Whatton (c. 1330) at
Whatton Church, Nottinghamshire, the backs of the hands and the short close-fitting cuffs are covered with horizontal, overlapping lames. It was from this last
form that the so-called 'hourglass' gauntlet of the second half of the century was to develop (see p. 66).
CLAUDE BLAIR, 'European Armour circa 1066 to circa 1700'
а вот на эту картинку глянь...просто на цветной не так хорошо видна кольчуга...
Это Виенхаузенский монастырь...так называемый спящий страж...датируется примерно 1280 гг...еще есть картинко?
Я знаю откуда это. Позднее будут источники и без кольчуг. Да и маврикий не все определяют как кольч.
Просто здесь спорить я не имею смысла, потому что все что я выкладываю имеет под собой обоснование либо на изобразительных, либо на нарративных источниках.
Я же сказал, что я решил заняться РЕКОНСТРУКЦИЕЙ СЕРЬЕЗНО.
Вот скоро допишу статью об уровнях реконструкции и выкину ее на обсуждение общественности.